L’EXPOSICIÓ
“MAC, Cartellista” ARRIBA A LA MOSTRA DE CINEMA LLATINOAMERICÀ
DE CATALUNYA
Del 20
de març al 26 d'abril, l'Institut d'Estudis Ilerdencs (IEI)
de Lleida acollirà l'exposició "MAC, cartellista" del
pintor, dibuixant, il·lustrador i cartellista Macario Gómez
Quibus (Reus, 1926), més conegut com Mac, en
el marc de la 21a Mostra de Cinema Llatinoamericà de Catalunya, organitzada
per l’Ajuntament de Lleida i el Centre Llatinoamericà de Lleida. Aquesta
exposició ha estat possible gràcies a l’aportació de la producció i els fons
documenals de la Filmoteca de Catalunya (Departament de Cultura de la
Generalitat de Catalunya) i la col·laboració de l’Institut
d’Estudis Ilerdencs (Diputació de Lleida). L'exposició “MAC,
cartellista” –comissariada per Núria Expósito– és la primera vegada que
itinera per Catalunya.
Mac esdevé
un personatge de vital importància per la gran aportació artística al
desenvolupament de la història cinematogràfica del nostre país i més
concretament en l’obra gràfica cinematogràfica.
Mac inicia
la seva trajectòria en l’obra gràfica treballant per a empreses com Estudio
Domínguez o Esquema; on, a més de la seva tasca habitual, realitza
anuncis per a premsa escrita amb ploma i participa ja en la creació d’alguns
cartells cinematogràfics. Posteriorment, s’independitza i treballa per compte
propi per a segells com Tandem Films, Mahier Films, Cosmos Films,
Rosa Films, Suevia Films, CB Films i per a productores de Hollywood
que operaven a Espanya com: Universal, Paramount, MGM, United Artist
i la Fox.
La
seva gran oportunitat li arriba de la mà de la Paramount, amb la
pel·lícula Los Diez Mandamientos, estrenada l’any 1956. Se
li encarrega fer el cartell més gran de la campanya, de tres fulles. L’èxit
és descomunal. Tant es així, que també se li encarrega una dotzena
d’originals a ploma de diferents continguts i mides. El mateix Charlton
Heston va mostrar la seva admiració i es va interessar per conèixe’l
personalment. Es van trobar a Madrid l’any 1959 i Macari li
va regalar un retrat especial del Moisés de la pel·ícula. L’actor va tenir
penjat el retrat al seu despatx i tot aquell que el veia quedava enamorat. A
Espanya, tant Pepe Isbert com Sara Montiel van ser
admiradors de Macari, així com Stanley Kramer, Salvador Dalí, Marlon
Brando, George Lucas, Sophia Loren, Jayne Mansfield, entre
d’altres. Kirk Douglas va declarar ser un gran admirador
de Mac, motiu pel qual tenia a la seva col·lecció particular
l’original de la pel·lícula Los justicieros del Oeste,
western estrenat l’any 1975. Durant els anys 60 i 70
Mac no va parar ni un moment: treballava a cartells tant
d’estrenes com de reposicions, i feia noves versions de cartells que ja havia
fet.
Mac ha
estat reconegut com l’últim gran cartellista.
Més de 4.000 creacions, entre cartells, guies, plomes de premsa i caràtules
de vídeo, testimonien les seves grans dots artístiques, que van merèixer el
reconeixement en Hollywood. Alguns dels seus cartells més destacats
són: Ivanhoe (1952), Moulin Rouge (1953), La
tentación vive arriba (1955), Mientras Nueva York
duerme (1956), Los Diez Mandamientos (1956), El
zurdo (1958), La momia (1959), Carmen,
La de Ronda (1959), Cid (1961),Pecado
de amor (1961), Desde Rusia con amor (1963), El
verdugo (1963), La muerte tenía un precio (1965), El
doctor Zhivago (1965), Primera plana (1974), Lucky
Luciano (1974) o Los justicieros del Oeste (1975).
El seu últim cartell va ser el de la pel·lícula El placer de
matar, de l’any 1988.
L’any
2013, Mac, va ser nombrat membre d’Honor de l’Acadèmia
de cinema català i la Generalitat de Catalunya li
va atorgar la Creu de Sant Jordi al 2014.
La producció i el
fons documental de “MAC,
cartellista” pertany a La Filmoteca de Catalunya i la comissària de l'exposició és la Núria Expósito.
La
Filmoteca, que compta amb, gairebé, un miler de reproduccions de
cartells Mac, exhibeix en aquesta exposició una selecció de les
seves obres més significatives, títols emblemàtics i dissenys singulars a
través d’un recorregut per la producció de l’artista. Un trajecte en solitari
que durarà 33 anys (des del cartell de Nagana al 1955 fins a El
placer de matar, l’any 1988). L’autor deixa darrere seu més de
3.000 cartells cinematogràfics, peces que han de ser vistes com a obres
pictòriques més enllà de simples pòsters de cinema.
Admirat
per grans personalitats, la quantia en producció, la qualitat de les seves
creacions , així com l’adaptació de l’autor als diferents gèneres fa de Mac una
figura irrepetible. La creativitat, l’expressivitat i la transgressió són
algunes de les seves qualitats.
Exposició “MAC, cartellista”
Del 20 de març al 26 d’abril
Lloc: Sala Montsuar, Institut d’Estudis Ilerdencs
(IEI). Plaça Catedral s/n. Lleida
Entrada lliure
CASTELLANO:
LA
EXPOSICIÓN “MAC, Cartelista” LLEGA A LA MOSTRA DE CINE
LATINOAMERICANO DE CATALUÑA
Del 20
de marzo al 26 de abril, el Institut d'Estudis Ilerdencs (IEI)
de Lleida, acogerá la exposición "MAC, cartellista" del
pintor, dibujante, ilustrador y cartelista Macario Gómez Quibus (Reus,
1926), más conocido como Mac en
el marco de la 21a Mostra de Cine Latinoamericano de Cataluña, organizada
por el Ajuntament de Lleida y el Centro
Latinoamericano de Lleida. Esta
exposición ha sido posible gracias a la aportación de la producción y los
fondos documentales de la Filmoteca de Catalunya (Departament de
Cultura de la Generalitat de Catalunya) y la colaboración del Institut
d’Estudis Ilerdencs (Diputació de Lleida). La exposición “MAC,
cartellista” –comisariada por Núria Expósito– es la primera vez que
itinera por Catalunya.
Mac deviene
un personaje de vital importancia por la gran aportación artística al desarrollo
de la historia cinematográfica de nuestro país y más concretamente en la obra
gráfica cinematográfica.
Mac inicia
su trayectoria en la obra gráfica trabajando para empresas como Estudio
Domínguez o Esquema; donde, además de su tarea habitual, realiza anuncios
para la prensa escrita con pluma y participa ya en la creación de algunos
carteles cinematográficos. Posteriormente, se independiza y treballa por
cuenta propia para sellos como Tandem Films, Mahier Films, Cosmos
Films, Rosa Films, Suevia Films, CB Films y para productores de
Hollywood que operaban en España como: Universal, Paramount, MGM,
United Artist y la Fox.
Su
gran oportunidad le llega de la mano de Paramount, con la película Los
Diez Mandamientos, estrenada el 1956. Se le encarga hacer el cartel
más grande de la campaña, de tres hojas. El éxito es descomunal. Tanto es
así, que también se le encarga una docena de originales a pluma de diferentes
contenidos y medidas. El mismo Charlton Heston mostró su
admiración y se interesó para conocerlo personalmente. Se encontraron en
Madrid en 1959 y Macari le regaló un retrato especial del
Moisés de la película. El actor tuvo colgado el cuadro a su despacho y todo
el mundo que lo veía quedaba enamorado. En España, tanto Pepe Isbert cómo
Sara Montiel fueron admiradores de Macari, así como Stanley Kramer, Salvador
Dalí, Marlon Brando, George Lucas, Sophia Loren, Jayne Mansfield,
entre otros.Kirk Douglas declaró ser un buen admirador de Mac,
motivo por el cual tenía a su colección particular el original de la
película Los justicieros del Oeste, western estrenado el
1975. Durante los años 60 y 70Mac no paró ni un momento:
trabajaba en carteles tanto de estrenos como de reposiciones, y hacía nuevas
versiones de carteles que ya había hecho.
Mac ha
sido reconocido como el último gran cartelista.
Más de 4.000 creaciones, entre carteles, guías, plumas de prensa y carátulas
de vídeo, testimonian sus grandes dotes artísticas, que merecieron el
reconocimiento en Hollywood. Algunos de sus carteles más destacados
son: Ivanhoe(1952), Moulin Rouge (1953), La
tentación vive arriba (1955), Mientras Nueva York
duerme (1956),Los Diez Mandamientos (1956), El
zurdo (1958), La momia (1959), Carmen,
La de Ronda (1959),Cid (1961), Pecado
de amor (1961), Desde Rusia con amor (1963), El
verdugo (1963), La muerte tenía un precio (1965), El
doctor Zhivago (1965), Primera plana (1974), Lucky
Luciano (1974) oLos justicieros del Oeste (1975).
Su último cartel fue el de la película El placer de matar, del
año 1988.
En
el año 2013, Mac, fue nombrado miembro de Honor de
la Acadèmia de cinema català y la Generalitat de
Catalunya le otorgó la Creu de Sant Jordi en 2014.
La producción y el
fondo documental de “MAC,
cartelista” pertenece a La Filmoteca de Catalunyay la comisaria de la exposición es Núria Expósito.
La
Filmoteca, que cuenta con, casi, un millar de reproducciones de
carteles Mac, exhibe en esta exposición una selección de sus
obras más significativas, títulos emblemáticos y diseños singulares a través
de un recorrido por la producción del artista. Un trayecto en solitario que
durará 33 años (desde el cartel de Nagana en el 1955 hasta El
placer de matar, el año 1988). El autor deja atrás más de
3.000 carteles cinematográficos, piezas que han de ser vistas como obras
pictóricas más allá de simples posters de cine.
Admirado
por grandes personalidades, la cuantía en producción, la calidad de les sus
creaciones, así como la adaptación del autor a los diferentes géneros hace
de Mac una figura irrepetible. La creatividad, la
expresividad y la transgresión son algunas de sus cualidades.
|
|
Exposición “MAC, cartelista”
Del 20 de marzo al 26 de abril
Lugar: Sala Montsuar, Institut d’Estudis Ilerdencs (IEI).
Plaça Catedral s/n. Lleida
Entrada gratuita
|
|
|
No hay comentarios:
Publicar un comentario